top of page
Zoeken

Welke rijhulpsystemen zijn er?

Auto’s worden steeds slimmer, en slimmer. Dit komt o.a doordat AI (kunstmatige intelligentie) de laatste jaren flinke stappen aan het maken is. Voertuigen worden steeds vaker uitgerust met hulpsystemen om het autorijden makkelijker en veiliger te maken. Deze systemen worden rijhulpsystemen genoemd.


Bovendien kan je tijdens het praktijkexamen bij ''de voorbereidings- en controlehandelingen'' hierover een aantal vragen krijgen. Wat is de functie van Adaptieve Cruise Control ? Of lane assist? Deze vragen dien je dan te kunnen beantwoorden. Géén paniek, In deze blog gaan we ze allemaal behandelen!




Adaptive Cruise Control

Adaptive Cruise Control

Cruise Control zorgt ervoor dat je voertuig met een constante snelheid rijden. Dat is handig, maar NIET op drukke wegen. Adaptive Cruise Control (ACC) gaat een stapje verder. Met dit systeem wordt je snelheid automatisch aangepast aan de auto die voor je rijdt. Als de auto voor je remt, dan remt jouw auto ook. Versnelt de auto voor je, dan zal je auto tot een vooraf ingestelde snelheid volgen. Detectie van de auto voor je vindt plaats met een lasersensor of radar.




automatic emergency braking

Automatic Emergancy Braking

Automatic Emergancy Braking (AEB) is een remhulpsysteem waarbij een auto een noodsituatie herkent en zelfstandig de remdruk opvoert om zo een aanrijding te voorkomen / beperken. Bij lage snelheid voert dit systeem automatisch de noodstop uit. Ook activeert dit systeem automatisch het ABS systeem. Het ABS, oftewel anti-blokkering systeem zorgt ervoor dat de wielen niet blokkeren en de auto bestuurbaar blijft. 






BAS (remassistent)

BAS staat voor brake assist. De BAS herkent gevaarlijke situaties en ondersteunt bij een noodstop. Als u als bestuurder in uw auto snel het gaspedaal loslaat en vervolgens binnen korte tijd op het rempedaal trapt, neemt het BAS de noodremming over. Zie bovenstaande video.


De BAS assistent verkort de remweg behoorlijk. Volgens Mercedes is een verkorting van 40 meter bij hard remmen, vanaf een snelheid van 100 km per uur.




Lane Departure Warning

Lane Departure Warning (LDW)

Een ander populair systeem is de Lane Departure Warning. Ookwel afgekort als LDW. Dit rijhulpsysteem zorgt ervoor dat een bestuurder gewaarschuwd wordt als zijn voertuig de de rijbaan verlaat. Dit kan met geluidsignalen of trillingen zijn. Dit gebeurt echter alléén als je géén richting aangeeft, wanneer je van rijstrook wilt verwisselen.




dodehoek detectie

Blind Spot Sensor

Met de Blind Spot Sensor (side assist), wordt u gewaarschuwd voor voertuigen die zich in uw ''dode hoeken'' bevinden. Ook helpt het systeem inhalende verkeer te detecteren. Zit er iemand naast je op de andere rijbaan? Dan zal er een lichtje branden op buitenspiegel.




Verkeersbordherkenning

Verkeersbordherkenning

Met behulp van een camera signaleert dit systeem de verkeersborden langs de weg, en geeft dit vervolgens op het dashboard aan. Denk dan aan de maximumsnelheid, en of je op deze weg wel of niet mag inhalen.





Online theoriecursus


Bij RijHetWijst kun je online leren voor je auto, bromfiets, motorfiets, taxi, trekker, en vaarbewijs theorie-examen. Je kunt zelf bepalen waar, wanneer en hoe laat je wilt leren. Onze online videocursus, en oefenexamens bestaan uit de belangrijkste onderwerpen en examenvragen van het CBR. Bovendien zijn ze up-to-date met de nieuwste wetten.


Voor meer informatie:

RijHetWijst biedt online theoriecursussen aan in de categorieën:




bottom of page